Annó nagyon boldog voltam, mikor a 800x600-ra tervezett monitort egy kis kondenzátor hekkeléssel rá tudtam venni, hogy 1024x768-as felbontást produkáljon, szegény megboldogult 14"-os CRT monitoromon.

Most valahogy nem tesz boldoggá ez a felbontás. Egy Thinkpad T60-as laptop-ra "szorultam vissza". Nem egy erőmű, 7 éves a konfiguráció, ami igencsak öregecskének számít. Próbáltam futtatni rajta XP9-et és XP10-et is, felejtős mindkettő. Minimum grafikával is alig döcögnek el. Teljes mértékben használhatatlanok.

Ettől független nem tettem le róla, hogy péntek esténként péntekesti repülni fogok :) Régóta ismertem már a FlightGear nevezetű ingyenes, nyílt forrású repülőszimulátort. Régebben ki-ki próbáltam, de valahogy nagyon nem jött be. Úgy semmi. Arcade volt a repülésmodell, a kidolgozttság FS98 szintet sem ütötte meg.

Most viszont jobb híjján elkezdem kicsit beleásni magam, ugyanis - ugyan majdnem minimál beállítások mellett, de elfut ezen a gépen is. Leltöltöttem pár repülőt hozzá és megnéztem őket.

Tupolev Tu-154

Mikor megláttam, hogy van nagyvas FG-hoz, nagyon megörültem. Elsőként ezt töltöttem le és próbáltam ki. Az igaz, hogy a suliban tanultuk a beindítását, de a fene sem emlékszik már rá. Azért megpróbáltam. Ekkora kudarc sorozatot rég éltem már át :)

FlightGear Tu-154
FlightGear Tu-154
FlightGear Tu-154
FlightGear Tu-154
FlightGear Tu-154
FlightGear Tu-154

Végül megnéztem egy tutorial videót, ahol beindítják a gépet, beállítják a fedélzeti rendszereket, hogy felszállásra kész legyen a gép. Na eddig oké is a dolog. De a sorozat nem tér ki sem a robotpilótára, sem a navigációra. Úgyhogy elő kell vegyem a Project Tupolev leírását és alaposan átolvasni.

FlightGear Tu-154
(a sárgával jelölt kapcsolók működőképesek)
FlightGear Tu-154

Szépen repül a masina amúgy, a rendszerek nagyon valósághűnek tűnnek. Ha valamit nem úgy csinálsz ahogy kell, máris nem indulnak be a hajtóművek, esetleg ordít a fedélzeti "szamítógép" mikor felszállnál, hogy nincs a gép felszálló konfigurációban.

Airbus A3xx

Ez egy széria - hisz minden Airbus gyakorlatilag ugyanúgy néz ki belülről. A rendszerek nagyon szépen le vannak programozva, szinte minden működik a repülőben. Egyetlen problémás dolgot találtam benne: az ILS-t mindenáron 10 fokos szögben akarja elkapni a 30 helyett. Marad a kézi repülés. Autoland-et sem sikerült kipróbálni, mert kb 100 lábbal a föld fölött úgy elkezdett hitázni a gép, hogy ki kellett lőnöm minden esetben a robotpilótát.

FlightGear Tu-154
FlightGear Tu-154
FlightGear Tu-154
FlightGear Tu-154

Egyéb régebbi gépek

Sajnos nagyon sok gép csak régebbi FG-re érhető el, ami nem kompatibilis az újabb verziókkal: pl meg sem jelenik a gép, nincs textúra a kokpitban és még sorolhatnám.

Scenery

Egyelőre csak a global scenery-t töltöttem le. Valahol az XP7 és XP8 közt van félúton. Vannak hozzá egyedi repterek is ahogy X-Plane-ben is, de messzi nem olyan minőségűek. Szerintem a gépem sem bírná :)

Online repülés

Mivel a terv az volt, hogy péntekesti repülni fogok, valahogy rá kellett vennem, hogy csatlakozzon a szerverhez. Kicsit kacifántos a dolog, mivel a PS1.0-hoz készült SquawkBox-ot kell használni erre a célra. Nagyvonalakban annyi, hogy egy kis scriptet kell el inditani, aztán a SquawkBox-ot, végül pedig a FG-t. Ez a három program szépen összecsatlakozik és máris fent van az ember akár a VATSIM-en vagy a péntekesti repülések szerverén :)

A TeamSpeak sajnos csak Windows-on hajlandó normálisan működni, úgyhogy egy VirtualBox-ba telepített Windows-on fut jelenleg. Nem mondom, hogy egyszerű konfiguráció, de így legalább tudok majd repülni a nagyvassal ezen a kisvason :)