Korábban már volt szó az FSEconomy-ról, akkor a rendszert csak nagy-vonalakban mutattuk be.
A mostani három részes sorozattal szeretnénk kicsit jobban elmélyedni a működésben, működtetésben. A sorozat természetesen nem csak X-Plane-el repülőknek lehet hasznos, hiszen inkább az élmény- és üzleti oldaláról próbáljuk megfogni.

Miért jó ez neked?

Mert szeretsz repülni. Ha régóta repkedsz akár FS-el, akár X-Plane-el, biztos felmerült már benned, hogy valahogy fel kéne dobni a repülést, valamiféle küldetésérzéssel. A valóságban egy szimpla VFR út is hatalmas élmény, eleve a repülés miatt, másrészt lehet nézelődni, rácsodálkozni fentről a dolgokra - gondolom nem kell jobban részletezni :)

Szimulátorban ez a része annyira nincs meg, mivel egy monitor előtt ülünk, joystick-al vagy szarvkormánnyal a kezünkben. Nincs meg az a bizonyos adrenalinlöket, ami a valóságban megvan. Mit lehet tenni, hogy kicsit valósabb legyen a dolog, hogy a repülés ne "csak úgy a nagy semmibe" történjen? Itt jön képbe a valóság másolása: legyenek repterek, legyenek repülők, cégek, pilóták, utasok, csomagok. Mindezt összerakva egy rendszerbe, lehetőleg minél valósabban, minél részletesebben.

Pilótaként

Nem kell messzire menni, van magyar társaság, a Hungarian Airlines Virtual, mely az összes magyarországi repteret kiépítette. Akit nem érdekel annyira az üzleti rész, szimplán csak "pilótáskodni" szeret, bérel egy gépet bármelyik magyar reptéren, bepakolja az utasokat és/vagy csomagokat, majd elviszi az adott célállomásra, esetleg többre is egymás után. Úti célok természetesen nem csak magyarországi repterekre vannak.
Vannak egészen távoli célállomások, melyek többet fizetnek. Meg kell említsem az egyik "hátrányát" az FSEconomy-nak: csak kisgépes repülés van benne, a legnagyobb gépek a biz-jet kategóriás gépek - erre később meg kitérek.

Cégként

Az egyik nagy lehetőség a rendszerben, hogy létre lehet hozni cégeket, pilótákat toborozni, reptereket kiépíteni, nagyobb reptereken utaskapukat bérelni.
Vegyünk egy egyszerű példát: (a példa már nem megvalósítható a rendszerben, szándékosan ismert, kiépített reptereket vettem)

Szeretnénk egy jól működő úthálózatot kiépíteni, pilótákat gyűjteni hozzá, felfuttatni a céget és önfenntartóvá válni.

Induljunk ki Budapest/Ferihegyről, ez lesz az alap repterünk. Először is fel kell építenünk a repteret. Meg kell venni az építési anyagot (Building material, továbbiakban BM), majd elszállítani az adott reptérre. Ha ott van a megfelelő mennyiség, a reptér felépíthetővé válik. Ezt többfelé módon is megtehetjük:

  • felbérlünk egy pilótát, aki odaszállítja nekünk az építkezéshez szükséges BM-t - legkevésbé költséghatékony, de a leggyorsabb
  • meghirdetjük, hogy X tonna BM szállításra vár LHBP-re, Y összegért cserébe - licitálós módon - költséghatékonyabb, de lassabb az előzőnél
  • bérlünk egy nagyobb repülőt a környéken és mi magunk hordjuk oda a BM-t - a legköltséghatékonyabb, de rengeteg idő és repülés, ami persze nem feltétlen rossz :)

A repterén ott van a BM, felépítettük a repterünket. Mivel egy reptérnek vannak fenntartási költségei, u.n. Supply, mely egy fogyóeszköz, időnként fel kell tölteni a repteret. Minél nagyobb a reptér, annál nagyobb a supply/nap fogyasztása. Tehát ebből sem árt feltankolni a repteret legalább egy hónapra előre, persze ha van hozza kellő tőkénk, vagy bankhitelünk.

Reptér felépítve, feltöltve. Most jön az üzleti stratégia része. Meg lehet adni, hogy egy adott reptér milyen célállomásokra generáljon utasokat. A legegyszerűbb, ha építünk két repteret "egymás fele fordítjuk" az utaskapukat, és varjuk, hogy a pilóták arra tévedjenek és vigyék ide-oda az utasokat. Ez szép, meg jó, de mitől fog működni? Hát semmitől :) Hirdetni kell, toborozni, kitalálni, hogy miért éri meg a pilótának beszállni ebbe a bizniszbe. Pl. ha sikerül kifogni egy gyönyörű helyen fekvő, vagy egy ismertebb repteret, ott nyilván lehet hivatkozni a helyi adottságokra. De lehet másképp is: a világon elszórtan, több ezer mérföldre fekvő reptereket építünk ki, és azokat kötjük össze. Így jóval hosszabb utakat foghatnak ki a pilóták, nem kevés pénzért. Ha van elég utas, meg tudnak tölteni egy Dash-8-ast is akár, mely mar elég kecsegetető tud lenni bármelyik pilótának.

Hogy legyen kis összehasonlítási alap: egy jól kifogott útból akar egy kisgép (C172) ára simán kijön, amivel tudjuk intézni a rövidebb utakat. Egy nagyobb gépet pedig "befoglalunk" tartós bérletre. Pl. beszélünk a tulajdonossal, hogy másnak ne adja ki a gépet, cserébe mi rendszeresen repülünk vele - így mindenki jól jár. Innentől rengeteg lehetőség nyílik: lízingelés, cég bérlés, teljes útvonalhálózat kiépítés. A rendszerben pl. rendre feltűnnek 1-2 kilós csomagok (általában emberi szervek) melyeket pár órán keresztül lehet elszállítani egész kicsi távolságon (pl. LHBP-LHGD) nagyon nagy pénzekért. Az ilyenekre is érdemes figyelni.

A rendszerben rengeteg cég van, akiket nem a repülés, hanem az üzleti része érdekel. Ők azok, akik rendszeresen hirdetnek meg repülőgép áthelyezéséket. Adott összegért egyik helyről el kell repülni egy másikra, aki kapja, marja alapon.

Itt ki lehet élni minden üzleti próbálkozást, ferde-hajlamot :)

A repülők

Korábban írtam, hogy a rendszer egyik "hátránya"(?), hogy a legnagyobb gépek a biz-jetek. Sokszor merült fel régebben a kérés, hogy legyenek nagyobb gépek is a rendszerben, de a készítők úgy döntöttek, nem hozzák be őket, mivel annyira nagy összegre lehetne szert tenni egy-egy teleházas-utasszállítós repüléssel, hogy hamar kialakulna pár monopólium, a kis cégek pedig elhalnának. Ezt nem szeretnék, így megmarad a rendszer General Aviation kategóriában, a jet-eknek pedig horribilis bérlési és üzemeltetési költségeik vannak, hogy ne tudjanak elhúzni - akik esetleg meg tudnak venni egy ilyen repülőt.

Ha úgy döntünk, hogy saját repülőt szeretnénk, és azzal szeretnénk róni az utakat, érdemes előtte kicsit utánajárni mivel is jár ez. Minden gépnek van 100 órás "nagyjavítása", ami kötelező, addig nem engedi a rendszer felszállni, míg nem történt meg.

A gépek különböző felszereltséggel rendelkeznek: VFR / IFR / AP / GPS - és ezek kombinációja. A legtöbb kisgép alapból VFR, a kliens pedig van annyira okos, hogy nem engedi bekapcsolni a robotpilótát, ha nincs a gépben. Így a rendszer mondhatni teljesen valós, elkezdi megbecsülni az ember meg az IFR felszereltséget is, ha szeretne pl. éjszaka is repülni. :)

Ezen kívül, ha nem vigyázunk a repülőre, túlhajtjuk, sokáig járatjuk magas fordulaton, a motor károsodik, hamar tönkremegy és nem kevés költség a javíttatás.

A gép bérlés egyszerűbb téma: simán csak kibéreljük az adott gépet és repülünk vele. Persze itt is érdemes vigyázni a motorra, hisz ha tulajnak teszünk rosszat, azzal magunknak is: nem fogja engedni, hogy kibéreljük a gépet legközelebb.

A következő részben...

A következő cikkben Cooper-el beszélgetünk, a Hungarian Airlines alapítójával. Ő építette ki az összes magyarországi repteret, látja el őket supply-val, hogy ne fogyjanak ki, tartja karban az útvonalakat, reptereket.