Szemle: FlyJSim Boeing 727 sorozat

Sokáig szemeztem vele, végül megvettem. Az államat kiskanállal kellett összekaparni a földről. Szubjektív hú*zmegelés következik :)

A külső

A képek amik kikerültek a netre a megjelenéskor, már azok meggyőztek arról, hogy ez lesz a következő repülő, amit megveszek. Aki ismeri a FlyJSim Q400-as repülőjét, nem kell sokat mesélni róla, hogy milyen minőségű terméket készítenek.

Ha azt mondom, hogy részletesen és precízen kidolgozott, igazából semmit nem mondok. Minden a helyén van. Nincs felesleges poligon pazarlás, nincs itt-ott elnagyolt textúra. Minden egyes négyzetcentiméter gyönyörűen fel van építve és textúrázva. Egyetlen hibának talán az utastér ablakait lehetne felhozni, de a gép részletességét elnézve nem kizárt, hogy FPS problémák miatt kerültek csak textúra szinten kidolgozásra.

Szemle: FlyJSim Boeing 727 sorozat
Szemle: FlyJSim Boeing 727 sorozat
Szemle: FlyJSim Boeing 727 sorozat
Szemle: FlyJSim Boeing 727 sorozat
Szemle: FlyJSim Boeing 727 sorozat
Szemle: FlyJSim Boeing 727 sorozat

Van pár repülő, ahol kidolgozták a szárnyak mozgását, ez is közéjük tartozik. De valahogy mégis ezt látva - túlzónak tartom azokat a mozgásokat. Egyszerűen vérprofi munka.

A belső

Anno a képeket elnézegetve gyanús volt, hogy FPS zabáló lesz a masina. Nos, beültem a gépbe, és mintha az alap Baron-ba ültem volna be. Alig esett valamicskét az FPS, pedig egyre inkább gondolkozom egy gépcserén. A CRJ-200 nem fut ilyen szépen.

Szemle: FlyJSim Boeing 727 sorozat
Szemle: FlyJSim Boeing 727 sorozat
Szemle: FlyJSim Boeing 727 sorozat

Az első 5 percben csak nézelődtem, hogy mi-micsoda, mit merre találok. Egyszerűen nem hittem a szememnek. Ilyen részletesen kidolgozott pilótafülkét én még nem láttam. Beleértve a CRJ-200-ast is. Minden textúra tűéles. Pár kivételével minden kapcsoló mozgatható, és működik is.

Szemle: FlyJSim Boeing 727 sorozat
Szemle: FlyJSim Boeing 727 sorozat

Gondoltam bátor leszek és megpróbálom ellenőrző lista nélkül felébreszteni cold&dark-ból. Negyed óra küzdés után kénytelen voltam feladni. Pedig láttam már pár gépet, nagyjából mindenhol ugyanazok a lépések vannak. Végül kinyomtattam a papírosokat és félretettem - első körben repülni szerettem volna vele.

Szerencsére van lehetőség már működő, felszállásra kész állapotba hozni egyetlen kattintással a repülőt. Az előző péntek esti repülés helyszínén parkoltam, Klagenfurtban. Az addig tiszta időt lecseréltem valós időjárásra: igencsak csúful havazott. Elkezdtem kigurulni a kifutóhoz, de mire odaértem, az első futómű mintha megszűnt volna létezni. A gép orra a betonba süllyedt. Gondoltam belefutottam valami bug-ba, újraindítottam az X-Plane-t, de 2-3 perc elteltével ismét a betonban volt a gép orra és megállíthatatlanul süllyedt.

Fele se tréfa, itt valami baj van. Írtam a support fórumra, hogy mi a helyzet. Hamar jött is a kérdés, hogy nem-e vagyok jegesedős időben-e. De, ott voltam. Jött az újabb válasz, hogy ez egy régebbi bug, már egyszer javításra került és nem érti, de a jegesedés miatt van(!): ahogy ül meg a hó, a jég a gépen, úgy lesz egyre és egyre nehezebb. Khm... Hogymi?! Még ez is...?

Sajnos kis hiba csúszott a számításba: túl gyorsan növekszik a súlya a gépnek. Kikapcsoltam a havazást és megszűnt a hiba. Remélem minél hamarabb jön javítás, mert így félek valós időjárással repülni.

Tettem egy iskolakört a géppel. Mint az álom úgy repül. Érezhető a gép súlyán, hogy ez nem az a kapkodós fajta. Leszálltam, majd újból betöltöttem - ezúttal cold&dark állapotba, hogy meglegyen a nulláról indulás dicső érzése :)

Papíros szerint elkezdtem végigmenni a procedúrákon - de vagy 20 percbe is beletellett, míg beindult alattam a gépezet - annyit kellett keresgélnem az adott kapcsolókat. Volt pár lépés, amit egyszerűen kihagytam, mert hosszas keresés után sem találtam meg amit a papír írt.

A dübörgő gép mámorával alattam, kigurultam, felszálltam - itt volt az ideje a robotpilóta megismerésének. Természetesen első körben papíros nélkül. Na, ez az amit fatális hibaként könyvelek el. Három gép - teli utasokkal - veszett oda a Klagenfurt közeli hegyekben. Még csak a sima irány és magasság tartásra sem tudtam rávenni. Sajnos egyelőre nem volt időm még foglalkozni vele hathatósabban, de a következő lépés a rendszerek megismerése lesz - a géphez adott PDF alapján. Nincs több kísérletezés.

A másik dolog ami még igencsak említésre méltó, azok az éjszakai textúrák. Nem tudok rá jobb szót: odamicsodáz. Sakk-matt. Inkább képek, mert ezt látni kell :)

Szemle: FlyJSim Boeing 727 sorozat
Szemle: FlyJSim Boeing 727 sorozat
Szemle: FlyJSim Boeing 727 sorozat
Szemle: FlyJSim Boeing 727 sorozat
Szemle: FlyJSim Boeing 727 sorozat

Hangok

A gép a már egyre jobban elterjedő DreamEngine plugin-t használja a hajtóműhangokhoz. Az alábbi videó mindent megmagyaráz.

Ugyanez a helyzet a belső hangokkal: gurulás, fékezés, callout-ok. Ott vagy a repülőben. Benne :)

Irányítás

Ha lehet ezt mondani, szerintem ez az egyik legjobban eltalált gép irányításilag. Nem egy izgága kis ultralight, de mégsem olyan lomha, vezethetetlen féltégla mint ami a FlightSimulator-os gépekre jellemző. A leszállásokat rendre 50-70 fpm-el követem el, minden nehézség nélkül. Kézzel vezetve is gyönyörűen lehet vele tartani az ILS-t, még randa időben is, mikor semmit nem látni ki az ablakon.

Összességében

A gép egy fizetős géphez képest kimondottan középkategóriás árban van. Ha csak egy verziót veszünk meg belőle - jelenleg 32 USD, cirka 7500 HUF. Aki megteheti, mindenképp vegye meg, mert nálam a CRJ-200-ast is veri jelen pillanatban :)

Piszok részletesen kidolgoztak rajta mindent, a rendszereket külön meg kell ismerni, nem csak úgy durrbelebumm. A gépet tényleg vezetni kell (és lehet is!), odafigyelni rá. Kellemesen melós. Nem egy Airbus, amibe beülve gáz rátol, aztán végignézzük hátradőlve ahogy a gép FMC alapján lerepüli az utat, majd az autoland leszáll vele :)

A repülőhöz alapból 3 festést kapunk:

Szemle: FlyJSim Boeing 727 sorozat
Szemle: FlyJSim Boeing 727 sorozat
Szemle: FlyJSim Boeing 727 sorozat

Több féle konstrukcióban is megvásárolható a gép: külön-külön, illetve egyben is:

  • 727 Series 100
  • 727 Series 200 Freighter
  • 727 Series 200 Adv

Külön kiegészítőként, 10 USD-ért megvehető egy INS rendszer is (más gépekbe is beépíthető) amivel kicsit időszerűbbé tehetjük a repülést, ha nem vagyunk oda a NON-RNAV navigációért :)

FlyJSim Boeing 727

FlyJSim Boeing 727 — X-Plane.org