X-Plane 10 - görbe tükör

Megjelent, örültem. Letöltöttem, elkeseredtem. Szubjektív vélemény következik.

Első indítás

Lassan indul. Nagyon lassan. Megvárom, mert hát mégiscsak kíváncsi vagyok a látott shotok és videók alapján.

Megjött, végre. Felszállásra készen találjuk magunkat egy 747-esben, KSEA repterén. Naplemente, sok felhő. Ezzel a lendülettel az FPS nagyon durván haza is van vágva. Első lépésként átnéztem mit lehet beállítani/visszavenni a render beállításoknál. Megtettem amit a haza kívánt: kb az XP9-nek megfelelő beállításokat eszközöltem első körben. Változás nem sok. A kezdeti 8-10 fps-ről felugrott 15-20-ra is néha. Tovább játszottam a beállításokkal (értsd: visszább vettem) és most már megvan a stabil 20-25 fps. Jó ez nekem? Objektumok látótávolsága a minimumon, fák és épületek szinte nullára lehúzva. A felhők szépek(?). De legalább fut.

Megvolt az első tíz perces etap. Most jön a java. Repülőgépek próbálgatása, időjárás, napszakok.

Uccu neki, repülünk bele a felhőkbe. Hát azt kell mondjam, képen sokkal szebben néztek ki. A viselkedés... hát... fura. Ahogy közeledek egy felhőhöz, egyre "részletesebb" lesz, ami sajnos azt is jelenti, hogy egyre kisebb egységekből áll. Ami még nem lenne gond, ha az alakja és az árnyékjátéka kb. megmaradna. De sajnos nem így van. NAGYON kb. marad csak meg. Mire odaérek, már majdnem egy tök másképp kinéző felhő fogad.

Beleérve a felhőbe annyi történik, hogy minden irányból lehúzódik a látótávolság. Szépnek szép, csak megint nem hiszem el, hogy egy felhőben repülök. Az egésznek kicsit olyan Van-Gogh-os, olajfestékes hangulata van. Kár érte. Szerintem(!) ennél még az XP9-es felhői is hihetőbbek voltak REX-el megfűszerezve.

A felhők fölé emelkedve azonban jött egy pozitív élmény: végre visszaverődik a nap a víztükörről. Ráadásul napszaknak megfelelő színben. Ez speciel sokat dobott a hangulaton. Apróság, de szükséges.

Repülők

A leszállófények SOKKAL szebbek lettek, mint XP9 alatt. Lett szép effekt oldalnézetben, ködben. Tényleg úgy látszik, mintha az a valami ott tényleg világítana. A beacon ill. anti-collosion fények szintén szépek lettek. Ahol van 3D panel, ott azok is elég jóra sikerültek. Javier Rollon látszik, hogy kitett magáért az elmúlt pár hónapban. Viszont itt is bug-bug hátán: negatív terhelésnél is sokszor a szárny fölött jelenik meg a párakicsapódás, néha megfordul a szárny torzulása (pozitív terhelésre lefele hajlik). Default gépekhez képest elég jók, ha azt nézzük, hogy néhány fizetős gép messze nem üti meg ezt a szintet sem.

A scenery

Nem tudom mit értett Austin Meyer "plausible world" alatt, de hogy ez nem az, az szinte hót ziher. Minden zöld. Értsd: minden. Sehol egy kis susnya, egy kis kietlenség. Mindenhol művelt, zöld gyep van. Erre épül az egész világ. A házak szépek, rendezettek. Mint USA-ban némely államban: az út mellé épülnek a kis házikók, szépen rendezetten. Szinte ugyanolyan tetővel, ugyanolyan elrendezésben. Homogén, de nagyon. Meglátjuk mi lesz Európában, ha ez, akkor itt valami nagyon el lett...

Ami egyértelmű előrelépés az az árnyékok, a fények, az eső és a hó. Ezek közül az utolsó kettő lett kb. elfogadható - az előző X-Plane-hez képest, az utóbbiakat nem tudom eldönteni. A fények és árnyékok. Szépek, szépek, de valahogy mégsem az igaziak. Valami nagyon el van hangolva. Lehet a föld zöldsége miatt, vagy túl fakó az egész (ahogy az FS-el repülők jellemzik leginkább a szimulátort), de valami nem teljesen oké. Mintha nem ebben a világban repülnénk, hanem valami Twilight mozi film effekttel átitatott konzervdobozban. Legalábbis én így érezem.
A fények valamivel jobbra sikerültek. Félig. A lámpák által keltett fények gyönyörűek. HDR-t (ismertebb nevén "FPS gyilkológép") bekapcsolva pedig meg is világítják a földet. Gyönyörű összhatást kelt. Ellenben a felhők fényei. Khm. Lásd fentebb amit a felhőkről írtam.
Az ég és napszak egyes fényei szintén szépre sikerültek, mikor megy le a nap, ahogy változnak a fényviszonyok. Le a kalappal.

A eső és a hó végre nem FPS gyilkos. Ugyan kicsit piexel-esebb lett (még 4xAA-val is), de legalább nem zabálja meg a gépet. Látványosnak látványos, csak szerintem nem így néz ki az eső és a hó, mintha MS Paint-ben rajzolt hurkapálcikákat dobálnának az égből. A szélvédőn szintén semmi nyoma nincs a csapadéknak.

A beállítások

Sokat számít mit bír a gépünk. Nekem egy Core2Duo 2.4GHz-es Intel proci, 3G RAM, és egy NV 8800GTX VGA ketyeg a gépemben. XP9 majdnem max. beállításokkal stabil 30-50 fps-t produkál (épületek és felhők közt).

A lentebb lévő képek jó részét max textúra minőséggel csináltam (ez ugyanis alig befolyásolta az FPS-t), viszont az objektumok és fák látótávolsága minimumra volt véve, a víz tükröződés (ami kb. felezi az FPS-t) ki volt kapcsolva, 3D árnyékok szintén.

Tudom, hogy ez egy béta kiadás, tudom, hogy ez javulni fog valamelyest. A kérdés az, hogy mindezt azok is tudják, akik letöltik? Aki FS után próbálja ki az XP10-et, azokat most veszti el Austin. Új felhasználóként elmegyek egy oldalra, letöltök egy demót és azt látom, hogy akad, bugos, lassú, kidolgozatlan. Többet vissza se nézek. Sehol nem látom kiírva, hogy "Emberek, ez béta, lesz ez még szebb-jobb-gyorsabb is". Ha nem ismerném az X-Plane kiadási mintáját, sírva menekülnék el az X-Plane közeléből is. Ez már marketing, ami nem kapcsolódik szorosan a szimulátoroz, ez pusztán Austin szemléletét adja vissza. Nem tetszik. Ennyi

Összességében

Tulajdonképp, ha nagyon akarom, rá tudom fogni, hogy ez majd jobb lesz. A gond az, hogy rá kell fogjam. Nem tudom egyértelműen azt mondani, hogy "Igen, ez odaba...". Saccra még egy félév, míg javítják a bugokat, felhozzák a futási sebességet az XP9-es szintjére. Talán akkor majd a felhasználók váltani fognak, de addig szerintem megmaradnak a 9-esnél, mint stabil kiadás. Messzi nem lesz olyan hirtelen váltás ez, mint a 8-as és 9-es közti volt. Ott gyakorlatilag pár hónap alatt gatyába rázták a szimet, élvezhető minőségben. Itt sajnos ez kivitelezhetetlen lesz, mivel a felhasználók jó része nem engedheti meg magának, hogy új, "top" gépet vásároljon. Ők pedig maradni fognak a 9-esnél ennek következtében.

Mindez persze változhat az elkövetkezendő hónapokban, ahogy javítják, frissítik az X-Plane-t. Ezek az első benyomások és egyelőre vegyesek - és inkább negatívak, mint pozitívak. A beállításokkal is játszok még, hátha lehet kicsit több életet lehelni bele, hogy egy használható dolog legyen a végén. Meglátjuk.

S végül pár kép, amit a teszt alatt csináltam. Az FPS látszik minden képen.

X-Plane 10 - görbe tükör
X-Plane 10 - görbe tükör
X-Plane 10 - görbe tükör
X-Plane 10 - görbe tükör
X-Plane 10 - görbe tükör
X-Plane 10 - görbe tükör
X-Plane 10 - görbe tükör
X-Plane 10 - görbe tükör
X-Plane 10 - görbe tükör
X-Plane 10 - görbe tükör
X-Plane 10 - görbe tükör
X-Plane 10 - görbe tükör
X-Plane 10 - görbe tükör
X-Plane 10 - görbe tükör
X-Plane 10 - görbe tükör
X-Plane 10 - görbe tükör
X-Plane 10 - görbe tükör
X-Plane 10 - görbe tükör